lauraazie.reismee.nl

Olifantenweeshuis, Sigiriya en Ella

Hallo allemaal,

Inmiddels zit ik alweer drie weken in Sri Lanka en ga ik bijna aan mijn laatste week beginnen van mijn reis. Ik weet nog niet wat ik dit weekend ga doen, maar ik zal jullie iets vertellen over mijn afgelopen twee weekenden.

Olifantenweeshuis

In het eerste weekend ben ik naar een olifantenweeshuis geweest in de buurt van Kandy. Ik voelde me in het begin eigenlijk vooral een slechte toerist. Ik had me beter moeten inlezen voordat ik hierheen ging. Ook de andere twee meiden met wie ik was voelde zich een beetje schuldig. Wij hadden verwacht dat ze vrij rondliepen en goed zouden worden verzorgd. Misschien was dit ook wel een beetje een Naïevegedachte. Toen we hier aankwamen bleek het meer een soort van dierentuin te zijn. Sommige olifanten zaten vastgeketend en je kon hen dan eten geven. Ook liepen er mensen met haken rond die de olifanten in bedwang hielden indien dit nodig was. Ik heb ze deze trouwens niet echt zien gebruiken. Alleen bij een olifant toen de olifanten gingen baden. Deze werd geprikt met een mes. Ik vond het verschrikkelijk om dit te zien. Gelukkig waren er ook nog olifanten die vrij konden lopen en ook bij het baden liepen ze vrij rond. Dit was fijn om te zien. Ik heb ook nog een olifant "geaait" en eten gegeven. Ik wist alleen niet zo heel goed of ik het nou leuk moest vinden of niet, omdat de olifant die ik heb aangeraakt wel vrij rondliep maar toen ik hem wilde aanraken gingen ze er wel met de haak in de buurt staan. Ook tijdens het eten geven deden ze dit. Op zich ook wel nodig natuurlijk, want als hij ineens boos wordt, heb je wel een probleem.. Het was bijzonder om de olifanten van zo dichtbij te zien, maar ik zou niet snel nog een keer naar zo'n toeristisch park gaan, want eigenlijk vind ik niet dat ik dit moet aanmoedigen. Het is trouwens ook weer niet helemaal slecht. De olifanten zijn hierheen gebracht in de tijd van de oorlog. Er waren toen veel bombardementen in de jungle. Ze werden naar dit park gebracht om te verzorgen en in veiligheid te brengen. Ze konden ze daarna natuurlijk niet terugbrengen naar de jungle en ook de babyolifantjes kunnen ze niet ineens terug gaan plaatsten. Daarom bestaat dit park waarschijnlijk nog en om het veilig te houden moeten ze de olifanten waarschijnlijk eerst temmen voor ze vrij kunnen rondlopen. En ze hebben waarschijnlijk geld nodig om ze goed te kunnen blijven verzorgen, vandaar dat ze de toeristen ook nodig zullen hebben. Als je het zo bekijkt is het ook weer niet helemaal slecht, maar misschien is dit ook wel gewoon een verhaal dat ik graag wil geloven om me beter te voelen ;) Ook hebben ze waarschijnlijk messen en scherpe dingen nodig om de olifanten te temmen, omdat ze het anders niet voelen door die dikke huid.. maar toch weet ik niet of ik me er echt volkomen fijn bij voel dat ik dit park heb bezocht. Ik heb er nogal een dubbel gevoel bij.

Sigiriya

De dag na het olifantenweeshuis ben ik naar Sigiriya en Polonnaruwa geweest. We vertrokken al vroeg. Rond 05.00 in de ochtend. Dit was ook wel nodig want je wilt de Sigiriya Rock echt niet in de middag beklimmen met dat warme weer ;) Veel toeristen dachten daar anders over en het was dus lekker rustig toen wij begonnen met klimmen. Het uitzicht op de top van de rots is echt heel erg mooi met al z'n tuinen en de omgeving. De terugweg was wel wat warmer, want we hebben hier geloof ik zeker een half uur of langer foto's staan maken met z'n allen haha. Hierna zijn we nog naar het museum gegaan, maar het was hier inmiddels al erg druk en dus ook warm, dus hier zijn we niet echt lang binnen geweest. Veel langer konden we trouwens ook niet binnen blijven want onze chauffeur had onze kaartjes om verder te kunnen gaan in het museum. Hij wilde bij de ingang zo aardig zijn om al onze kaartjes te verzamelen en ze in een keer te geven zodat we sneller binnen waren, was niet echt nodig, want zo druk was het ook weer niet, maar goed. Ik geloof dat hij gewoon niet wilde dat we zo lang binnen zouden blijven haha.

Polonnaruwa

Na Sigiriya ben ik samen met nog een paar anderen naar Polonnaruwa gegaan. De anderen gingen teurg naar het huis want die moesten eind van de middag vertrekken naar hun nieuwe project. We hebben hier fietsen gehuurd en door het oude stadje gereden. Dit is de oudste stad van Sri Lanka met erg veel oude gebouwen en vooral veel oude tempels. bij deze tempels moet je dus je schoenen uit doen en aangezien het bloed warm was (32 graden of warmer misschien wel) en de zon fel scheen en er bijna geen schaduw was, was dit niet erg fijn.. en dus hebben we ongeveer onze voeten verbrand. Nou als dit geen anticlimax is van mijn clifhanger weet ik het ook niet meer.. jullie hadden vast allemaal iets veel spannenders verwacht. Maar helaas veel interessanter dan dit kan ik het niet maken;) Het is trouwens wel echt heel erg leuk en mooi om hier doorheen te fietsen! Moet je zeker niet overslaan wanneer je in Sri Lanka komt! Het is alleen wel beter om dit in de ochtend te doen in plaats van in de middag, want het was echt verschrikkelijk warm haha en wij hebben ook lang niet alles gezien.

Ruilhandel in de trein naar Ella, Ravana waterval, grot en little Adam's Peak

Treinreis

De treinreis van Kandy naar Ella was echt bijzonder mooi! Wij zaten in de eerste klas, maar dat was zeker niet nodig. De tweede en derde klas zijn ook echt prima om te zitten, misschien zelfs wel beter, want hier kan het raam open en kan je dus mooie foto's maken vanuit je stoel. Wij moesten nu elke keer naar deze klas lopen om mooie foto's te kunen maken.

De mensen die bij ons in de trein zaten waren ook nogal bijzonder zeg maar haha. Ik zat gewoon rustig op mijn stoeltje te genieten van het mooie uitzicht. opeens komen er een paar mannen aan die mijn stoel omdraaien. Ineens zat ik dus een soort van gedwongen tegenover hen haha. Het raam waar ik nu doorheen kon kijken was echter wel een stuk groter dus dat was wel beter en in het begin waren deze mannen ook wel gezellig en vriendelijk. Sarah kwam na een tijdje bij mij zitten want niemand bleef op zijn of haar plek zitten en iedereen ruilde constant van plek. het was een soort stoelendans waar heel de coupéaan mee deed. Na een tijdje kregen we erg veel eten aangeboden van deSinhalese mannen. Was erg lekker trouwens! kikkererwten met cocos. Deze mannen maakte echter de grote fout om dit ook aan een van de chinese vrouwen aan te bieden die indezelfde coupézaten als ons. Vervolgens ontstond er een grote ruilhandel van eten en een fotoshoot van chinese vrouwen bij de sinhalese mannen op schoot. Een van deze mannen gaat sowieso nog gigantische problemen krijgen thuis want hij was getrouwd.. en dan kan dit dus echt niet.. zeker niet in de Sinhalese cultuur. Maar goed. Deze chinese vrouwen trokken zich dus echt nergens iets van aan en hebben zeker een kwartier foto's lopen maken van iedereen, ook van ons. Echt onbeschaamd stopten ze een gigantische lens bijna in ons gezicht en lieten ons daarna hun geweldige mooie foto's van ons nogal grote gezicht in vergelijking met de rest op de foto zien. Ik heb me echt dood gelachen. Ook ik besloot om uiteindelijk mee te doen aan de ruilhandel van het eten en heb ook mijn eten maar gedeeld met de Sri Lankese mannen. Van wie ik daarna weer de chinese broodjes kreeg. Er waren teveel chinezen en omdat ik niet wilde dat deze bijzondere situatie nog verder uit de hand zou lopen heb ik het maar bij het uitdelen aan de Sinhalese mannen gelaten.

Toen het wat rustiger werd in de trein besloten ik en Sarah om toch maar ergens anders te gaan zitten, want onze vriendelijke Sinhalese vrienden begonnen een beetje te vriendelijk worden. Het viel op dat moment nog mee, maar we wilde liever niet tot het punt komen dat het irritant zou gaan worden. na een paar uur waren deze mannen ook dronken en bleek dat we een goede keus hadden gemaakt om ergens anders te gaan zitten. Ze bleven ons roepen dat we bij hen moesten komen zitten, maar dit hebben we maar genegeerd.

Grot en Ravana Waterval

De dag na de treinrit zijn we nadat we met z'n allen hebben ontbeten te voet vertrokken naar een grot. Sommige namen een scooter, maar aangezien het verkeer hier niet echt heel veilig is, vond ik het toch fijner om te lopen. De grot zelf was niet echt bijzonder, maar het uitzicht vanaf het punt waar de grot was, was wel heel mooi. Vanuit de grot zijn we met de tuctuc naar de Ravana waterval gereden. Het regende toen we hier aankwamen. Het plan om hier te gaan zwemmen ging dus niet door helaas. We hebben snel een paar foto's genomen en zijn weer terug gereden naar het centrum van Ella om te lunchen. De rest van de middag hebben we niet zoveel gedaan. Ik heb alleen iets gedronken in een restaurantje samen met een paar anderen. Het weer was namelijk nogal slecht.

Little Adam's Peak

De laatse ochtend ben ik samen met Sarah rond 06.00 vertrokken naar Little Adam's Peak. We wilden eerst om 05.00 vertrekken, maar omdat we maar met z'n tweeënwaren, leek het ons toch veiliger om na zonsopgang te vertrekken wanneer er iets meer toeristen te zien zijn. We hebben er ook geen spijt van gehad dat we iets later vertrokken, want onderweg naar de top konden we nog steeds de zon op zien komen en toen we op de top aankwamen bleek ook dat we de zonsopgang niet echt hadden kunnen zien, want hier ligt een berg voor.. haha. Het uitzicht vanaf Little Adam's peak was echt geweldig mooi! Een paar anderen deden Ella's Rock, wat iets hoger ligt, maar wij hadden uitzicht op deze rots en het was ook heel mooi om deze in het ochtendzonlicht te zien. Daarnaast is Adam's peak ook een heel stuk makkelijk om te beklimmen wat op zich fijner is, aangezien ik nogal snel last krijg van mijn knie.

Project

Ik heb in mijn vorige verhaal geschreven dat ik deze week verschillende projecten uit zou proberen, maar doordat er iets is voorgevallen binnen het huis, is de Coördinator erg druk met het regelen van andere dingen. Ik heb dus besloten om ook deze week te werken in het huis voor mensen met een verstandelijke beperking, waar ik ook deze week weer erg van heb genoten.

Reacties

Reacties

Ineke van Akkeren

En in deze episodes zitten weer heel wat belevenissen en leuke ervaringen. Eten ruilen dat zie je hier ook weleens maar meer in groepen die samen aan carnavalswagens bouwen. Wij hebben thuis geen ruilen van eten wij moeten gewoon alles kopen. Je dubbel gevoel bij de olifanten is heel begrijpelijk. Het is sowieso geen alledaags bezigheid en dan nog de cultuur hoe ze er mee omgaan. westerlingen zijn vooral gericht op diervriendelijkheid dus meid je gevoel is te plaatsen. geniet nog even en we zien je weldra weer.

Michelle

Hee Laura,

Wéér een leuk verhaal om mee wakker te worden en nu ook nog een paar hele mooie foto's, dankjewel! :)
Ik snap dat gevoel bij die olifanten echt heel goed, wij hadden in Thailand ook een tour en daar hoorde een olifantenrit door de jungle bij - wilden we eigenlijk niet maken, maar dan zouden we het vervolg van ons dagprogramma ook niet kunnen doen, dus tóch gegaan en maar wat extra eten gegeven aan 'onze' olifant. Daar hadden ze ook van die enge haken, maar inderdaad wat je zegt: ze hebben dan ook een olifantenhuid.. Misschien zo'n belevenis maar beschouwen als een een once-in-a-lifetime-iets ;)

Geniet van je laatste daagjes in het Verre Oosten en alvast een hele fijne terugreis gewenst. Ik denk dat je reislust door deze ervaring wel aangewakkerd zal zijn en dat dit niet je laatste week in zo'n compleet andere cultuur zal zijn!!

xx

Luud en Annie van Overmeire

Hoi Laura
Dat was echt een leuke clifhanger met je verbrande voeten. we waren inderdaad al bezorgd om je, dat je voeten verbrandt waren door over kooltjes te lopen of zoiets dergelijks. Het is goed dat je ondanks de ervaring met het olifantenweeshuis je toch geniet van je reis. je ervaring in het kinderweeshuis was ook aangrijpend.
de foto's zijn ook heel erg mooi.
geniet van je reis en pas goed op jezelf

groetjes
groetjes

Toon en Jo van Akkeren

Hoi Laura
Weer je mooie verhalen gelezen van wat je allemaal beleeft daar.Het is een heleboel en dat je er ook zo van geniet.
Ook de foto's zijn weer prachtig!!!Geniet nog van je laatste week en gauw tot ziens. Groetjes.

Toos Ossenblok

Hoi Laura, Zo te zien op de foto's is Sri Lanka wel een heel mooi land. Lekker warm! Hier is het maar koud en stormachtig. Nog veel plezier de laatste weken.
groetjes Tante Toos en Oom Wout

Anny van Rooij

Hoi Laura, Wat een geweldig mooie foto's Laura. Je ziet er ook heel goed uit, blij en gelukkig, je voelt je wel thuis in Sri Lanka denk ik. Mindfulness op de trappen van een tempel En deze olifant vind het best dat je op z'n rug zit. Wat bijzonder die grote Boeddhabeelden en het uitzicht vanaf de top van de beklimming schitterend! Nog een fijne tijd Laura.
Groetjes Hans en Anny

Addie Breeveld

Hi Laura, ademloos ook dit verslag gelezen en de foto's bekeken. Rucphen zal straks wel een beetje saai zijn. Hoewel eenmaal terug in Nederland denk ik dat je ook wel zult kunnen genieten van ons mooie groene en iets koelere landje. En wat te denken van het weerzien met je ouders, Lars, je ooms en tantes en je vrienden. Geniet nog van je laatste week van deze fantastische reis. Bedankt dat je ons hebt laten meegenieten. Een goede terugreis toegewenst en tot ziens. Lieve groeten ook van Jan. Addie

Addie Breeveld

Ps. vergeet ik in mijn opsomming van, naar jou uitziende mensen, zo maar je broer Stephan; Stephan, altijd opgewekt, mistte zijn zus natuurlijk ook heel erg en zal blij zijn jou terug te zien. Dank zij hem en via Erie kwam er zo nu en dan, tussen de blogverhalen door, nog wat extra nieuws. Daaaag..., Addie.

Jan Breeveld

Hi Laura jullie hebben daar de tijd van je leven, dat zal je altijd bij blijven staan. Geniet er van. Jan

mam

Hoi Laura hier ben jk dan weer je mam
tja jammer voor je dat je reis op het eind loopt want je hebt het daar zó naar je zin .Nog één week te gaan en wat voor een week een vakantieweek geniet er nog maar extra van meisje. Je hebt mooie plaatsen bezocht , fijne mensen ontmoet kinderen blij gemaakt en de hulpverleners daar een handje geholpen meid je mag trots zijn op jezelf.Ook wij thuis hebben mee kunnen genieten van jou avontuur de foto's je soms komische verhalen het was en is een waar genot om dat te kunnen volgen. De foto's van Sri lanka zijn trouwens wel ontzettend mooi jij zelf de olifanten de natuur noem maar op prachtig. (ik stop) Laura het ga je goed. groetjes Pap Mam Stephan.

Valère en Ria

Hoi Laura,

Wat maak jij bijzondere dingen mee en wat een prachtig land waar je jouw 3 maanden mee af gaat sluiten.
Thuis zul je nog veel meer te vertellen hebben dan dat je hebt kunnen schrijven buiten al je activiteiten om. We willen je een heel goeie reis terug naar huis wensen en zullen blij zijn om je hier weer terug te zien.
Groetjes Laura van Valère en Ria

Addie Breeveld

Hi Laura, als je dit leest ben je weer thuis. Het is nu 6.00 uur in de ochtend van 13 april. Over een uurtje zet je weer voet op Hollandse bodem vol verhalen en ervaringen, we willen het allemaal graag nog eens horen. Welkom thuis lieverd. Addie en Jan

Anny van Rooij

Lieve Laura,
WELKOM THUIS je hebt je werelddroom volbracht. GEWELDIG knap hoor Chapeau PROFICIAT !!!
en nu nagenieten !!!!
groetjes Hans en Anny

Addie Breeveld

Hi Laura, alweer een week thuis en hoewel ik je ook al wel gezien en een beetje gesproken heb, ben ik toch benieuwd of we op jou blog nog een eindverhaal te zien krijgen met je laatste vakantieweek, de terugreis etc. Kijk er naar uit. Liefs Addie en Jan

Ineke van Akkeren

Ik zit met spanning te wachten op de finish van jou reiservaring.Ik denk dat je nog even bezig bent met alles op orde te zetten maar je verhaal moet natuurlijk wel af hè. Een paar leuke foto's van eindelijk of jammer weer terug in Nederland. Kom heel snel langs om te horen wat jij zo hebt ervaren. Zeker hebben we je goed kunnen volgen maar je zult nog wel een heleboel foto's hebben gemaakt die een goed beeld zullen weergeven van jou ervaring daar.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active